-
Strona Główna  -  Rejestr zmian  -  Statystyka  -  Redakcja  -  
-
- -
Żłobek Miejski w Legionowie
ul. ppłk. E. Dietricha 1
05-120 Legionowo
tel. (0-22) 774-56-22
fax: (0-22) 784-11-35
e-mail: bajami@interia.pl
Zdrowo jemy
Dwujęzyczne dzieci Dwujęzyczne dzieci - Certyfikat Musical babies Certyfikat Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy Chrońmy dzieci Bezpieczny i Przyjazny Żłobek
Strona Główna

Dla rodziców

Woda

-
Wersja do drukudruk
Woda

Woda to jedna z podstawowych substancji, które tworzą ludzkie ciało. Pełni w organizmie wiele funkcji, dlatego jest niezbędna do życia.


Jakie są podstawowe funkcje wody?


Woda bierze udział w transporcie substancji odżywczych, a także jest rozpuszczalnikiem związków powstających w reakcjach metabolicznych, które zachodzą w naszym organizmie. Dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości płynów jest więc niezbędne.


Ile wody potrzebują niemowlęta i małe dzieci?


Zapotrzebowanie niemowląt na wodę, w przeliczeniu na kilogram masy ciała, jest około 4-krotnie większe niż u osób dorosłych.


Jeżeli karmisz swoje dziecko piersią, wówczas Twój pokarm zapewnia dostateczną podaż płynów do 6. miesiąca życia u zdrowego niemowlęcia. Gdy rozpoczniesz rozszerzanie diety, pamiętaj o dodatkowym nawadnianiu dziecka. Dziecko w 1. roku życia powinno otrzymać około 800 ml płynów na dobę.


Dzieci między 1. a 3. rokiem życia powinny otrzymywać około 1300 ml płynów na dobę, a ruchliwe przedszkolaki nawet 1700 ml.


Zbyt małe spożycie wody może objawiać się:




  • poczuciem zmęczenia,




  • brakiem koncentracji uwagi,




  • sennością,




  • może doprowadzić do pogorszonej pracy narządów wewnętrznych.




Czysta woda jest najlepszym produktem służącym do zaspokojenia pragnienia. Do picia wody przyzwyczajaj swoje dziecko od najmłodszych lat, wyrabiając w nim tym samym zdrowe nawyki żywieniowe.


Pamiętaj, że płyny dostarcza się nie tylko w napojach, ale także w pożywieniu. Najwięcej płynów zawierają warzywa i owoce, np. melony, ogórki i pomidory oraz owoce cytrusowe.


Jakie napoje należy ograniczać?


Unikaj kolorowych napojów, które są kaloryczne i hamują apetyt. Mogą one prowadzić do otyłości i próchnicy zębów u Twojego dziecka. Również soki owocowe nie powinny być traktowane jako napój zastępujący wodę. Zalecana porcja soku dla niemowląt i dzieci między 1. a 3. rokiem życia to maksymalnie pół szklanki na dzień.


Jaką wodę wybrać?


W diecie niemowląt najlepiej używać wody mineralnej niskozmineralizowanej (< 500 mg/ 1 litr rozpuszczonych składników) i niskosodowej (< 20 mg jonów sodu/ 1 litr). Dzieci starsze mogą pić wodęo wyższym stopniu mineralizacji (< 1000 mg/
1 litr).Woda o wysokiej zawartości minerałów mogłaby mieć niekorzystny wpływ na funkcjonowanie nerek malucha.


Niemowlęta i małe dzieci tracą w ciągu doby dużo więcej płynów niż osoby dorosłe, ale nie mają jeszcze dobrze rozwiniętego ośrodka pragnienia. Co jakiś czas proponuj więc swojemu maluchowi do picia wodę. Najlepiej jeśli będzie zawsze w zasięgu wzroku dziecka.


W czym należy podawać wodę?


Dzieci po 1. roku życia nie powinny już pić z butelki ze smoczkiem, ponieważ ograniczenie długotrwałego korzystania z butelki może być pomocne w prewencji otyłości. Dziecko, które pije ze szklanki lub kubka ćwiczy w ten sposób aparat mowy. Sprawdź w jaki sposób możeszzachęcić dziecko do picia wody.

 
Wytworzył: brak danych, data: brak danych
Wprowadził: Barbara Mierzejewska, data: 19.09.2014 r., godz. 09.17
Ostatnia aktualizacja: Barbara Mierzejewska, data: 19.09.2014 r., godz. 09.17
Liczba odwiedzin: 348