-
Strona Główna  -  Rejestr zmian  -  Statystyka  -  Redakcja  -  
-
- -
Żłobek Miejski w Legionowie
ul. ppłk. E. Dietricha 1
05-120 Legionowo
tel. (0-22) 774-56-22
fax: (0-22) 784-11-35
e-mail: bajami@interia.pl
Zdrowo jemy
Dwujęzyczne dzieci Dwujęzyczne dzieci - Certyfikat Musical babies Certyfikat Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy Chrońmy dzieci Bezpieczny i Przyjazny Żłobek
Strona Główna

Dla rodziców

UKŁAD POKARMOWY MAŁEGO DZIECKA

-
Wersja do drukudruk
UKŁAD POKARMOWY MAŁEGO DZIECKA


Układ pokarmowy nowo narodzonego dziecka potrzebuje czasu, by przystosować się do nowego rodzaju i sposobu przyjmowania pokarmu, jest niedojrzały, nadal się rozwija. Produkuje mniejsze ilości enzymów trawiennych niż układ pokarmowy dorosłego. Trawienie i przyswajanie pokarmu innego niż mleko matki może być dla dziecka problemem, powodować jego dyskomfort i wywoływać alergie pokarmowe.


Gluten

Gluten to mieszanina białek występujących w ziarnach zbóż (pszenicy, jęczmienia, żyta i owsa). Zawierają go przetwory z tych zbóż, m.in. kaszki, kasze, pieczywo i makaron.

Jak wprowadzać gluten?
Podstawowa zasada – gluten do diety dziecka należy wprowadzać stopniowo, ostrożnie.

U niemowląt karmionych wyłącznie piersią zaleca się stopniowe wprowadzanie glutenu, w małych ilościach, w 5.-6. miesiącu życia. U niemowląt karmionych sztucznie zaleca się wprowadzanie glutenu nie wcześniej niż w 5. miesiącu, a nie później niż pod koniec 6. miesiąca.

Nietolerancja glutenu

Niektóre dzieci nie mogą jeść niczego, co zawiera gluten. Nietolerancja glutenu to wytwarzanie przez organizm przeciwciał skierowanych przeciwko gliadynie-substancji zawartej w glutenie, co może prowadzić do choroby jelit zwanej celiakią. Poprzez ekspozycję na gluten, czyli „oswajanie” organizmu niemowlęcia z tym składnikiem, stopniowe wprowadzanie do jadłospisu, można zmniejszyć ryzyko wystąpienia nietolerancji glutenu.

Alergie pokarmowe

Alergia pokarmowa to nieprawidłowa reakcja organizmu na składniki zawarte w pokarmie.
Układ pokarmowy może „nie radzić” sobie z alergenami, np. białkiem mleka krowiego, cytrusów, truskawek.

Najczęstsze objawy alergii pokarmowej
suchość, łuszczenie się i zaczerwienienie skóry
kolki jelitowe
biegunki
nadmierna ilość gazów
nieżyt nosa
przedłużająca się sapka
nawracające zapalenie dróg oddechowych

Uwaga! Jeżeli dziecko znajduje się w grupie ryzyka wystąpienia alergii, trzeba jak najszybciej zwrócić uwagę na jego dietę.



Jak zapobiegać alergii pokarmowej?

Najlepszym sposobem zapobiegania alergii pokarmowej jest karmienie piersią. Mleko matki jest najlepiej przyswajane przez układ pokarmowy małego dziecka, jest hypoalergiczne, tzn. nie ma cech alergenu – nie uczula. Zawiera białko doskonale dopasowane do możliwości trawienia. Mlekom chroni przed chorobami i infekcjami, dziecko łatwiej przyswaja białka z innego pożywienia.
Uwaga! Jeżeli matka nie może karmić piersią, powinna skonsultować się z lekarzem i wybrać z nim odpowiednie hypoalergiczne mleko modyfikowane ( o obniżonych właściwościach alergizujących, oznaczone symbolem H.A.)


Rozszerzanie diety (od ok. 6 miesiąca)

1. Powinno się wprowadzać nowe posiłki stopniowo-najwyżej jeden tygodniowo, by łatwiej rozpoznać reakcje alergiczne.
2. Warto zaczynać od niewielkich porcji.
3. Do końca 1. roku życia nie podawać dziecku pokarmów najczęściej wywołujących alergie
(np. mleka krowiego, cytrusów, jajek, truskawek, soi, ryb, orzechów, czekolady, selera) - wybierać tylko produkty bezpieczne.
4. Samodzielnie przygotowywane posiłki powinny z produktów świeżych ekologicznych.
5. Warto wybierać żywność dla niemowląt ( kleiki, kaszki, posiłki w słoiczkach itp.) od sprowadzonych producentów.


PIRAMIDA ŻYWIENIOWA DLA DZIECI

TŁUSZCZE
roślinne-najzdrowsze są : oliwa z oliwek, olej rzepakowy i sojowy
zwierzęce-są zawarte w mięsie i przetworach mlecznych oraz maśle (bez dodatków)
BIAŁKA
białka roślinne- soja-to bardzo ważne źródło białka dla wegetarian, ale również lubi je wiele dzieci, które jedzą mięso
produkty mleczne – zawierają wapń potrzebny do prawidłowego wzrostu i rozwoju kości oraz zębów, dzieci powinny pić mleko i kefiry ( do 3. roku życia najlepiej modyfikowane) oraz jeść jogurty naturalne i nabiał
mięso i drób- zawierają białko i żelazo, dlatego powinny znaleźć się w menu każdego dziecka 2-3 razy w tygodniu, np. kurczak, indyk, wołowina, cielęcina lub jagnięcina; wieprzowina ze względu na dużą zawartość tłuszczu powinna znajdować się na talerzu rzadziej; najzdrowsze jest mięso gotowane, duszone lub pieczone starajmy się unikać smażenia
ryby - zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, dlatego warto je podawać dziecku 2 razy w tygodniu; możemy je piec w piekarniku lub gotować na parze, ewentualnie usmażyć w folii na patelni. Ryby, które kupujemy dla dzieci, powinny pochodzić
z czystych mórz i rzek.

WĘGLOWODANY- powinny stanowić ½ dziennej porcji kalorii dziecka
owoce - zawierają witaminy i są słodkie, więc dzieci zwykle je lubią; warto je podawać jako deser
chleb - lepiej unikać chleba białego lub bułek, dziecku można podawać graham i chleb żytni oraz pieczywo chrupkie

Uwaga! Nie każdy ciemny chleb jest zdrowy; często pieczywo jest produkowane z mąki pszennej
i barwione, zawiera jedynie niewielki dodatek mąki żytniej (np.10%); najlepiej kupować chleb
w piekarni gdzie możemy uzyskać informacje o jego składzie
kasze,płatki - zawierają dużo błonnika i witamin z grupy B, wiele kasz dla niemowląt jest też wzbogacone w żelazo
makarony, ryż-są dobrą alternatywą dla ziemniaków przy podawaniu obiadu, jednak z makaronem nie należy przesadzać, gdyż najczęściej jest on wytwarzany z mąki pszennej
warzywa - mają dużo witamin, mikroelementów i zawierają błonnik; najzdrowsze są surowe, można je również gotować np. na parze; zimą dobrą alternatywą są mrożonki.

 
Wytworzył: brak danych, data: brak danych
Wprowadził: Barbara Mierzejewska, data: 29.06.2015 r., godz. 23.48
Ostatnia aktualizacja: Barbara Mierzejewska, data: 17.01.2016 r., godz. 10.21
Liczba odwiedzin: 284