-
Strona Główna  -  Rejestr zmian  -  Statystyka  -  Redakcja  -  
-
- -
Żłobek Miejski w Legionowie
ul. ppłk. E. Dietricha 1
05-120 Legionowo
tel. (0-22) 774-56-22
fax: (0-22) 784-11-35
e-mail: bajami@interia.pl
Zdrowo jemy
Dwujęzyczne dzieci Dwujęzyczne dzieci - Certyfikat Musical babies Certyfikat Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy Chrońmy dzieci Bezpieczny i Przyjazny Żłobek
Strona Główna

Dla rodziców

Wszystko o owocach w diecie dziecka

-
Wersja do drukudruk
Wszystko o owocach w diecie dziecka
3 artykuły

Owoce dla dzieci

Dieta dziecka powinna być bogata w wartościowe owoce. Na szczęście większość dzieci bardzo chętnie zjada owoce. Czasem jednak rodzice popełniają błąd i podają je jedynie w formie deserów, soków, kompotów. Dosładzanie
i miksowanie nie daje dzieciom możliwości poznania prawdziwego smaku owoców. Tymczasem dzieci najchętniej sięgają po owoce prosto z krzaka lub drzewa. Niekiedy porcja owoców zastępuje im śniadanie. Jakie owoce są szczególnie polecane dzieciom?
Zdrowa dieta dla dziecka
Każde dziecko, niezależnie od swojego wieku, potrzebuje codziennej dawki witamin i składników odżywczych, a owoce są doskonałym źródłem witamin i soli mineralnych. Przede wszystkim są bogate w witaminę C, która regularnie przyjmowana, podnosi odporność organizmu. Witamina C znajduje się
w czarnych porzeczkach, bananach, brzoskwiniach, jabłkach, malinach, pomarańczach, kiwi, mandarynkach. Kolejną zaletą owoców jest właściwość oczyszczania organizmu. Produkty te powinny być spożywane na surowo, ponieważ obróbka termiczna niszczy lub zmienia składniki odżywcze w nich zawarte. Owoce zjadane na surowo oczyszczają błony śluzowe oraz usuwają złogi i resztki pokarmowe. Najkorzystniejsze dla nas jest jedzenie owoców bez łączenia ich z gotowanym pożywieniem czy dodatkami, jak cukier i skrobia. Owoce warto spożywać na pusty żołądek, przed jedzeniem posiłku. Czasem dzieci, zamiast śniadania, wolą zjeść porcję świeżych owoców. Nie powinno się im tego zabraniać.
2. Owoce dla niemowląt
Owoce w diecie niemowlaków powinny się pojawić około 6-7 miesiąca, kiedy zwykle zaczyna się rozszerzanie diety. Wtedy należy pozyskiwać błonnik dla dzieci. Owoce bogate w błonnik pomogą w prawidłowych wypróżnianiach się, stolec dziecka nie będzie zbity i twardy. W pierwszych miesiącach życia dziecka należy podawać jedynie rodzime owoce, jak jabłka. Są łagodne, bogate w błonnik i rzadko powodują uczulenia. Dziecko powinno poznać różne odmiany jabłek, nie tylko słodkie, ale również kwaskowate, jak antonówki. Trzeba pamiętać, że owoce egzotyczne podczas transportu mogą być traktowane silnymi środkami chemicznymi. Takie owoce można podawać jedynie w formie deserowych słoiczków, pochodzących z upraw ekologicznych. Skład tego deseru jest dokładnie przebadany. Małym dzieciom najlepiej podawać surowe owoce, jeśli jednak malec ma wrażliwy brzuszek, często cierpiał na kolkę, to można zacząć od podania musu z duszonych jabłek. Jabłko w kawałku można podać dziecku, które potrafi już gryźć. W kawałku można podawać też inne miękkie owoce, takie jak brzoskwinie i gruszki. Gryzienie owoców ćwiczy zgryz oraz mięśnie odpowiedzialne za rozwój mowy, dlatego świeże owoce to najlepsza dieta dla dziecka.
Najzdrowsze owoce w żywieniu dzieci to:
- truskawki i czereśnie – należą do polskich owoców sezonowych i warto je jeść w okresie letnim, kiedy nasz organizm potrzebuje ochłodzenia się od środka – te owoce spełniają właśnie taką funkcję;
- czarne porzeczki i maliny – najlepiej smakują w sezonie, ale surowe można spokojnie przechowywać w zamrażarce, są bogatym źródłem witaminy C;
- jabłka, śliwki, gruszki – pojawiają się na jesieni, warto je zjadać razem ze skórką, pod którą mają najwięcej witamin;
- banany, pomarańcze – są dostępne przez cały rok.
Należy pamiętać, że najlepiej przyswajalne przez nas i nasze dzieci są owoce, które wyrosły w naszej sferze klimatycznej. Odpowiednie żywienie dzieci wpływa na ich zdrowie i prawidłowy rozwój, dlatego pilnujmy, by jadły odpowiednią ilość owoców dziennie.

dr Monika Hoffmann
Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego


Owoce w żywieniu dzieci


Owoce w diecie dziecka

Według Światowej Organizacji Zdrowia owoce i warzywa powinno spożywać się przynajmniej 5 razy dziennie, czyli do każdego posiłku. Wprowadzanie owoców do diety dzieci jest niezbędne, gdyż od najmłodszych lat tworzony jest kapitał zdrowia i kształtowane są nawyki żywieniowe. Zgodnie ze schematem żywienia niemowląt owoce można zacząć podawać w 5. miesiącu życia w przypadku dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym i około 7. miesiąca, w przypadku dzieci karmionych piersią. Początkowo powinny być to owoce o niskich właściwościach alergizujących, takie jak jabłka i gruszki, podawane w formie przetartej, w ilości nie przekraczającej 150g dziennie. Najpóźniej wprowadza się owoce, które mogą wykazywać właściwości alergizujące – truskawki, poziomki, owoce cytrusowe – nie wcześniej jednak niż pod koniec 1. roku życia, a u dzieci ze skłonnościami do alergii, nawet pod koniec 2. roku życia.

Jak bezpiecznie podawać owoce dzieciom?

W żywieniu niemowląt i małych dzieci można stosować zarówno produkty przygotowane samodzielnie w domu, jak i gotowe przetwory przeznaczone dla odpowiedniej grupy wiekowej. Skażenie środowiska przez przemysł i intensywna działalność człowieka, nieprawidłowe nawożenie, stosowanie środków chwasto- i owadobójczych powodują jednak, że owoce, które powinny być zdrowe, stają się źródłem niepożądanych i szkodliwych związków chemicznych. Tak więc, ze względu na możliwość zanieczyszczenia owoców substancjami szkodliwymi, takimi jak azotany, pestycydy, czy metale ciężkie, bezpieczniej jest wykorzystywać gotowe przetwory produkowane z surowców uprawianych w kontrolowanych warunkach, pochodzące od sprawdzonych dostawców i podlegające ścisłemu nadzorowi laboratoryjnemu.

Owoce – nieprzebrane bogactwo witamin i składników odżywczych

Nauka dostarcza niepodważalnych dowodów na to, że regularne spożywanie owoców jest korzystne dla zdrowia i obniża ryzyko występowania chorób cywilizacyjnych, takich jak choroby serca, choroby układu krwionośnego, nowotwory, nadciśnienie czy otyłość i związane z nią schorzenia. Prozdrowotne właściwości owoce zawdzieczają takim składnikom, jak witaminy, sole mineralne, kwasy organiczne, błonnik, pektyny i flawonoidy.

Wśród witamin występujących w owocach szczególnie istotny jest beta-karoten (prowitamina A) oraz witamina C. Beta-karoten wykazuje właściwości przeciwutleniające chroniąc organizm przed działaniem wolnych rodników i ich pochodnych, a jako prowitamina A jest niezbędny do prawidłowego wzrostu i rozwoju oraz procesu widzenia. Witamina C pełni funkcję przeciwutleniacza, podnosi odporność organizmu na infekcje i zapewnia sprawne funkcjonowanie układu krwionośnego.
Kwasy organiczne występujące w owocach, głównie kwasy jabłkowy i cytrynowy, działają alkalizująco na organizm, hamują też rozwój niepożądanej mikroflory i wpływają na prawidłowy przebieg procesów trawiennych.
Składniki mineralne obecne w owocach w istotnych ilościach to potas, wapń, sód, żelazo oraz magnez. Ponieważ występują w połączeniach organiczno-mineralnych są łatwo przyswajalne przez organizm. Spośród makroelementów obecnych w owocach szczególną rolę odgrywa potas, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mięśnia sercowego.
Prozdrowotne działanie owoców związane jest także z obecnością błonnika pokarmowego, który reguluje pracę przewodu pokarmowego, zapobiega zaparciom oraz tworzy korzystne warunki do rozwoju pożądanej flory bakteryjnej w jelitach. Wspomagająco na procesy trawienne działają także pektyny, które dodatkowo wykazują zdolność absorbowania toksycznych związków oraz biorą udział w regulacji gospodarki wodnej organizmu.
Składnikami owoców, które budzą w tej chwili największe zainteresowanie naukowców, są flawonoidy, naturalnie występujące w roślinach związki barwiące i antyoksydanty, które wykazują silne działanie przeciwutleniające, dzięki czemu zmniejszają ryzyko zachorowania na choroby serca oraz nowotwory.
Owoce są także źródłem naturalnych cukrów – sacharozy, glukozy i fruktozy, jednak ze względu na wysoką zawartość wody w ogólnej masie (80-90 proc.), dostarczają stosunkowo niewielkich ilości energii.

Cenne owoce jesieni

Owoce dojrzewające późnym latem i jesienią zasługują na szczególna uwagę. Jabłka są cenne przed wszystkim ze względu na zawartość błonnika pokarmowego i pektyn. Są także źródłem kwasów organicznych, głównie jabłkowego i cytrynowego. Morele, wśród owoców naszej strefy klimatycznej, zawierają najwięcej beta-karotenu (prowitaminy A). Są również bogate w pektyny i potas. Bogatym źródłem beta karotenu są również śliwki, które ponadto dostarczają kwasów organicznych
– jabłkowego i cytrynowego, witamin z grupy B oraz potasu. Niedocenianym owocem są gruszki, niezwykle rzadko wywołują one nietolerancję pokarmową czy alergię, mogą więc spożywać je praktycznie wszyscy, nawet karmiące matki. Zawierają sporo potasu, kwasów organicznych oraz błonnik pokarmowy.

Literatura:
Fruit and Vegetables, IARC Handbooks of Cancer Prevention, IARC Press, Lyon 2003
Overview of the health benefits of fruit and vegetables consumption for the dietetics professional: Selected literature. M.A.S. van Duyn, E. Pivonka, Journal of American Dietetic Association, 100, 12, 1511- 1521, 2000
Żywienie dzieci, H. Woś, A. Staszewska-Kwak, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2008


OWOCE W DIECIE DZIECKA

Owoce są niezbędne w prawidłowej diecie dziecka. Na szczęście lato obfituje w owoce sezonowe - truskawkowy czerwiec, malinowo-poziomkowy lipiec, porzeczkowo- jeżynowy sierpień. Są jagody, wiśnie i czereśnie. Na straganach pojawiają się jabłka, gruszki śliwki i morele. Korzystajmy z nich. Dlaczego owoce powinny się znaleźć
w diecie dziecka?

Owoce jagodowe czyli truskawki, poziomki, maliny, porzeczki, borówka amerykańska, jeżyny, czarna jagoda to bomba witamin - dlatego dieta dziecka powinna być bogata
w owoce. Najważniejsze są A, C i E zwane są antyoksydacyjnymi czyli takimi, które chronią komórki organizmu przed uszkodzeniem. Jak uważają naukowcy, takie uszkodzenia prowadzą nie tylko do wcześniejszego starzenia ale i rozwoju wielu chorób, w tym miażdżycy i nowotworów. Już sam ten fakt zachęca do polubienia owoców pełnych małych pestek. „Pesteczkowce” mają i tę zaletę, że zawierają mało sodu, co dla osób z nadciśnieniem jest bardzo istotne, za to dużo potasu i magnezu, które pomagają uporać się ze skurczami mięśni, stresem, kłopotami z zasypianiem, skłonnością do tycia.
Owoce w diecie dziecka - waleczne flawonoidy
Owoce jagodowe pełne są tych roślinnych substancji czynnych, które pełnią podobną do witamin rolę- przeciwutleniaczy blokujących niszczenie komórek naszego organizmu. Ponadto działają przeciwzapalnie, antybakteryjnie, przeciwalergicznie a także wzmacniają odporność organizmu, uszczelniają naczynia krwionośne, są moczopędne.
Owoce w diecie dziecka - błonnik dobry na wszystko
Trzecim ważnym powodem, dla którego warto jeść poziomki, maliny, jeżyny, agrest czy truskawki, jest błonnik pokarmowy. Jego bogactwo w tych owocach jest ogromne,
a znaczenie dla naszego zdrowia jeszcze większe.

 
Wytworzył: brak danych, data: brak danych
Wprowadził: Barbara Mierzejewska, data: 23.01.2016 r., godz. 22.16
Ostatnia aktualizacja: Barbara Mierzejewska, data: 23.01.2016 r., godz. 22.16
Liczba odwiedzin: 219