-
Strona Główna  -  Rejestr zmian  -  Statystyka  -  Redakcja  -  
-
- -
Żłobek Miejski w Legionowie
ul. ppłk. E. Dietricha 1
05-120 Legionowo
tel. (0-22) 774-56-22
fax: (0-22) 784-11-35
e-mail: bajami@interia.pl
Zdrowo jemy
Dwujęzyczne dzieci Dwujęzyczne dzieci - Certyfikat Musical babies Certyfikat Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy Chrońmy dzieci Bezpieczny i Przyjazny Żłobek
Strona Główna

Dla rodziców

ROLA RODZICA I OPIEKUNA W ADAPTACJI DZIECKA W ŻŁOBKU

-
Wersja do drukudruk
ROLA RODZICA I OPIEKUNA W ADAPTACJI DZIECKA W ŻŁOBKU



Moja współpraca ze Żłobkiem Miejskim w Legionowie rozpoczęła się
w 1990 roku.
Obecnie jestem dyrektorem z 25 letnim doświadczeniem na tym stanowisku. Przez cały okres mojej pracy staram się poszerzać swoją wiedzę oraz doskonalić umiejętności, aby w jak największym stopniu wspierać rozwój oraz autonomię dzieci. Z doświadczenia wiem, że początkowy kontakt z placówką jest wielkim przeżyciem dla dziecka, jak
i jego rodziny. Zadaniem moim i personelu pracującego z dziećmi jest zminimalizować stres dziecka tak, aby ten trudny dla niego okres przebiegał jak najbardziej komfortowo oraz aby nowe środowisko kojarzyło mu się od początku pozytywnie.
Pojęcie adaptacji oznacza przystosowanie się dziecka do nowych warunków społecznych i kulturowych. Polega na dostosowaniu zachowania do wymogów sytuacji i środowiska, na zaakceptowaniu nowych warunków oraz odnalezieniu się w nowej roli. Rozwój każdego człowieka przebiega w inny sposób. Wynika to z wielu uwarunkowań
w dużym stopniu niezależnych od jednostki takich jak: poziom umysłowy, ruchowy czy poziom zdolności przystosowawczych. Z doświadczenia wiemy, że okres adaptacji to trudny czas dla całej rodziny. Dlatego w tym okresie staramy się wspierać zarówno dziecko, jak i jego rodziców. Dzięki temu możliwy jest ich udział w procesie adaptacji. Rola rodziny jest tym bardziej ważna, gdyż jest to pierwsze i naturalne środowisko dziecka.
Przed przybyciem nowego dziecka do żłobka zapoznajemy się
z indywidualną kartą informacyjną. Dzięki temu wstępnie poznajemy dzieci i ich środowisko rodzinne zanim zostaną powierzone naszej opiece. Nie znając przebywających w placówce osób dzieci są narażone na silny stres. Następuje zmiana dotychczasowego trybu ich życia
i pozycji w grupie. Dzieci nie zajmują już centralnej pozycji w sytuacjach społecznych tak jak ma to miejsce w rodzinie. Małe dziecko, które nie jest jeszcze przyzwyczajone do dłuższej rozłąki z rodzicami, musi pogodzić się z koniecznością przebywania w licznej grupie, dzielenia się zabawkami oraz uwagą wychowawców. Przeraża je hałas, płacz, śmiech, pisk czy głośne rozmowy. Nowo adaptujące się dziecko buntuje się przeciwko temu, co wyraża przez płacz, krzyk lub obojętność. Aby obniżyć stres dzieci w żłobku stopniowo je przyzwyczajamy do nowych warunków. Obserwujemy zachowania i reakcje każdego dziecka, dzięki czemu poznajemy je lepiej i potrafimy przewidzieć jego reakcje na sytuacje występujące w żłobku. Staramy się być zawsze w pobliżu dziecka i służyć mu pomocą jeżeli tego potrzebuje. Dzięki temu stopniowo niwelujemy odczuwany niepokój związany z początkowym okresem pobytu w żłobku.
Najlepszym rozwiązaniem jest, aby podczas pierwszych dni pobytu razem z dzieckiem obecni byli rodzice. Obecność rodzica zapewnia dziecku poczucie bezpieczeństwa i wsparcie emocjonalne.
Z doświadczenia wiemy, że kiedy obecny jest rodzic dziecko z większą ufnością wchodzi w nowe środowisko. Rodzic może aktywnie uczestniczyć w proponowanych przez nas zabawach lub być tylko obserwatorem.
Obserwujemy, że obecność rodziców jest traktowana przez dzieci neutralnie, nie wpływa to zasadniczo na ich zachowania. Zachęcamy rodziców, aby dziecko przebywało w grupie początkowo przez krótki czas, który następnie będzie stopniowo wydłużany w kolejnych dniach. Dzięki temu minimalizujemy stres u dziecka spowodowany obecnością
w nowym i nieznanym dla niego miejscu. Jako wychowawcy rozmawiamy codziennie z rodzicami na temat samopoczucia dziecka, jego aktywności w domu oraz w placówce. Jesteśmy zadowoleni
z obecności rodziców w żłobku, gdyż wpływa to pozytywnie na dziecko i jego stosunek do placówki. Pozwala nam to ponadto poznać bliżej środowisko rodzinne dziecka.
W naszym żłobku stworzyliśmy dzieciom tzw. bezpieczną przestrzeń,
w której mogą się bawić. Przestrzeń ta jest niezmienna i przewidywalna dla dziecka. Staramy się, aby dziecko przyjmowała zawsze znana mu osoba. Obserwujemy bowiem, że dzięki powtarzalności sytuacji dzieci szybciej adaptują się do nowych warunków. Dziecko może przynieść ze sobą ulubioną zabawkę, kocyk lub poduszkę bezpośrednio związaną
z domem rodzinnym. W znacznym stopniu wspiera to emocje dziecka
i pozytywne nastawienie do placówki.
W trakcie pobytu w żłobku dzieci stopniowo poznają plan dnia. Jednym
z jego elementów są zabawy, do pozostałych należą: posiłki, odpoczynek oraz czynności higieniczne.
Wiele dzieci w pierwszych dniach pobytu w żłobku boi się opuścić pomieszczenie bawialni, które poznały jako pierwsze. Z tego też powodu niechętnie przechodzą do łazienki i sypialni. W przypadku wyraźnej niechęci ze strony dziecka nie zachęcamy, a tym bardziej nie zmuszamy do uczestnictwa w posiłku. Dajemy dziecku czas na zapoznanie się
z nową sytuacją. Dzieci jedzą posiłki zgodnie z rozkładem dnia w żłobku. Dzieci spożywają posiłki w spokojnej i przyjaznej atmosferze. Nie ma tłoku, hałasu, pośpiechu. W żłobku obowiązują stałe godziny wydawania posiłków, dzięki czemu dzieci łatwiej adaptują się do rozkładu dnia.
Dla dzieci w wieku żłobkowym niezmiernie ważne jest zapewnienie optymalnych warunków odpoczynku i snu. Obserwujemy u dzieci obawę przed zaśnięciem w nieznanym otoczeniu. Dzieci często nie potrafią odnaleźć się w sytuacji, gdy w ich otoczeniu zauważą mnogość jednakowych przedmiotów, np. jednakowe łóżeczka czy pościel. Zawsze jesteśmy z dziećmi przy zasypianiu i podczas snu.
W naszym żłobku wszystkie czynności higieniczne i pielęgnacyjne odbywają się w łazience.
Zawsze mówimy dzieciom jakie czynności będziemy przy nich wykonywać. Dzięki temu dzieci wiedzą, że w danym momencie nadszedł czas na określone zabiegi pielęgnacyjne. Dzieci starsze mogą samodzielnie korzystać z łazienek znajdujących się w placówce
z zachowaniem niezbędnego poziomu bezpieczeństwa. Ze względu na dotychczasowe przyzwyczajenia dzieci, stosujemy się zawsze do próśb
i zaleceń rodziców. Podczas wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych zawsze mówimy do dziecka, aby wiedziało co w danej chwili dzieje się wokół jego osoby, Pozwala to uniknąć niepotrzebnego niepokoju
i zapewnia warunki spokoju i intymności.
W okresie adaptacji często mamy do czynienia z początkowymi obawami rodziców wobec nowo poznanych wychowawców. Zdarza się, iż rodzice są niepewni swojej decyzji o umieszczeniu dziecka w placówce, co przekłada się na wyrzuty sumienia i związany z tym niepokój. Nie pozostaje to bez znaczenia dla dziecka, które chłonie stany emocjonalne rodziców. Rozmawiamy z rodzicami o tym jak ich postawa wpływa na pobyt dziecka w żłobku. W sytuacjach wymagających głębszej analizy zapraszamy na indywidualne konsultacje organizowane regularnie
w placówce.
Pozwala to rodzicom lepiej zrozumieć nasze postępowanie, a nam bliżej poznać środowisko rodzinne dziecka.
Dla nas jako wychowawców okres adaptacji jest szczególnie ważny. Poznajemy dzieci i ich rodziny, a także nawiązujemy współpracę
z rodzicami. Od jakości tego wstępnego etapu w dużej mierze zależy prawidłowy przebieg całego pobytu dziecka w żłobku. Zdajemy sobie sprawę, że nasze działania nie zniwelują wszystkich trudności i napięć występujących w trakcie adaptacji dzieci w żłobku. Staramy się jednak, aby wspomagały dzieci w poznaniu nowych warunków, a także minimalizowały sytuacje wywołujące silne przeżycia. Zwróćmy uwagę, że każde dziecko ma indywidualną drogę rozwoju i własne tempo przystosowania się do nowych warunków. W naszej codziennej pracy staramy się unikać pośpiechu, dbamy o życzliwą i przyjazną dziecku atmosferę.
To od nas w największym stopniu zależy samopoczucie dziecka
w placówce oraz jego relacje z rówieśnikami i wychowawcami.

Barbara Mierzejewska
Dyrektor Żłobka Miejskiego

 
Wytworzył: brak danych, data: brak danych
Wprowadził: Barbara Mierzejewska, data: 11.08.2016 r., godz. 15.33
Ostatnia aktualizacja: Barbara Mierzejewska, data: 11.08.2016 r., godz. 15.33
Liczba odwiedzin: 439