-
Strona Główna  -  Rejestr zmian  -  Statystyka  -  Redakcja  -  
-
- -
Żłobek Miejski w Legionowie
ul. ppłk. E. Dietricha 1
05-120 Legionowo
tel./fax: (22) 774-56-22
e-mail: bajami@interia.pl
Zdrowo jemy
Dwujęzyczne dzieci Dwujęzyczne dzieci - Certyfikat Musical babies Certyfikat Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy Chrońmy dzieci Bezpieczny i Przyjazny Żłobek Orły Edukacji Laureat Konkursu 2019 Wyróżnienie w Konkursie Żłobek Roku 2019
Strona Główna

Jadłospis

Owoce w żywieniu dzieci

-
Wersja do drukudruk
Owoce w żywieniu dzieci
dr Monika Hoffmann Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego


Owoce w diecie dziecka
Według Światowej Organizacji Zdrowia owoce i warzywa powinno spożywać się przynajmniej 5 razy dziennie, czyli do każdego posiłku. Wprowadzanie owoców do diety dzieci jest niezbędne, gdyż od najmłodszych lat tworzony jest kapitał zdrowia i kształtowane są nawyki żywieniowe. Zgodnie ze schematem żywienia niemowląt owoce można zacząć podawać w 5. miesiącu życia w przypadku dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym i około 7. miesiąca, w przypadku dzieci karmionych piersią. Początkowo powinny być to owoce o niskich właściwościach alergizujących, takie jak jabłka i gruszki, podawane w formie przetartej, w ilości nie przekraczającej 150g dziennie. Najpóźniej wprowadza się owoce, które mogą wykazywać właściwości alergizujące – truskawki, poziomki, owoce cytrusowe – nie wcześniej jednak niż pod koniec 1. roku życia, a u dzieci ze skłonnościami do alergii, nawet pod koniec 2. roku życia.

Jak bezpiecznie podawać owoce dzieciom?

W żywieniu niemowląt i małych dzieci można stosować zarówno produkty przygotowane samodzielnie w domu, jak i gotowe przetwory przeznaczone dla odpowiedniej grupy wiekowej. Skażenie środowiska przez przemysł i intensywna działalność człowieka, nieprawidłowe nawożenie, stosowanie środków chwasto- i owadobójczych powodują jednak, że owoce, które powinny być zdrowe, stają się źródłem niepożądanych i szkodliwych związków chemicznych. Tak więc, ze względu na możliwość zanieczyszczenia owoców substancjami szkodliwymi, takimi jak azotany, pestycydy, czy metale ciężkie, bezpieczniej jest wykorzystywać gotowe przetwory produkowane z surowców uprawianych w kontrolowanych warunkach, pochodzące od sprawdzonych dostawców i podlegające ścisłemu nadzorowi laboratoryjnemu.

Owoce – nieprzebrane bogactwo witamin i składników odżywczych

Nauka dostarcza niepodważalnych dowodów na to, że regularne spożywanie owoców jest korzystne dla zdrowia i obniża ryzyko występowania chorób cywilizacyjnych, takich jak choroby serca, choroby układu krwionośnego, nowotwory, nadciśnienie czy otyłość i związane z nią schorzenia. Prozdrowotne właściwości owoce zawdzięczają takim składnikom, jak witaminy, sole mineralne, kwasy organiczne, błonnik, pektyny i flawonoidy.

Wśród witamin występujących w owocach szczególnie istotny jest beta-karoten (prowitamina A) oraz witamina C. Beta-karoten wykazuje właściwości przeciwutleniające chroniąc organizm przed działaniem wolnych rodników i ich pochodnych, a jako prowitamina A jest niezbędny do prawidłowego wzrostu i rozwoju oraz procesu widzenia. Witamina C pełni funkcję przeciwutleniacza, podnosi odporność organizmu na infekcje i zapewnia sprawne funkcjonowanie układu krwionośnego.

Kwasy organiczne występujące w owocach, głównie kwasy jabłkowy i cytrynowy, działają alkalizująco na organizm, hamują też rozwój niepożądanej mikroflory i wpływają na prawidłowy przebieg procesów trawiennych.

Składniki mineralne obecne w owocach w istotnych ilościach to potas, wapń, sód, żelazo oraz magnez. Ponieważ występują w połączeniach organiczno-mineralnych są łatwo przyswajalne przez organizm. Spośród makroelementów obecnych w owocach szczególną rolę odgrywa potas, niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mięśnia sercowego.
Prozdrowotne działanie owoców związane jest także z obecnością błonnika pokarmowego, który reguluje pracę przewodu pokarmowego, zapobiega zaparciom oraz tworzy korzystne warunki do rozwoju pożądanej flory bakteryjnej w jelitach. Wspomagająco na procesy trawienne działają także pektyny, które dodatkowo wykazują zdolność absorbowania toksycznych związków oraz biorą udział w regulacji gospodarki wodnej organizmu.
Składnikami owoców, które budzą w tej chwili największe zainteresowanie naukowców, są flawonoidy, naturalnie występujące w roślinach związki barwiące i antyoksydanty, które wykazują silne działanie przeciwutleniające, dzięki czemu zmniejszają ryzyko zachorowania na choroby serca oraz nowotwory.
Owoce są także źródłem naturalnych cukrów – sacharozy, glukozy i fruktozy, jednak ze względu na wysoką zawartość wody w ogólnej masie (80-90 proc.), dostarczają stosunkowo niewielkich ilości energii.

Cenne owoce jesieni

Owoce dojrzewające późnym latem i jesienią zasługują na szczególna uwagę. Jabłka są cenne przed wszystkim ze względu na zawartość błonnika pokarmowego i pektyn. Są także źródłem kwasów organicznych, głównie jabłkowego i cytrynowego. Morele, wśród owoców naszej strefy klimatycznej, zawierają najwięcej beta-karotenu (prowitaminy A). Są również bogate w pektyny i potas. Bogatym źródłem beta karotenu są również śliwki, które ponadto dostarczają kwasów organicznych– jabłkowego i cytrynowego, witamin z grupy B oraz potasu. Niedocenianym owocem są gruszki, niezwykle rzadko wywołują one nietolerancję pokarmową czy alergię, mogą więc spożywać je praktycznie wszyscy, nawet karmiące matki. Zawierają sporo potasu, kwasów organicznych oraz błonnik pokarmowy.

Literatura:
Fruit and Vegetables, IARC Handbooks of Cancer Prevention, IARC Press, Lyon 2003
Overview of the health benefits of fruit and vegetables consumption for the dietetics professional: Selected literature. M.A.S. van Duyn, E. Pivonka, Journal of American Dietetic Association, 100, 12, 1511- 1521, 2000
Żywienie dzieci, H. Woś, A. Staszewska-Kwak, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2008

 
Wytworzył: brak danych, data: brak danych
Wprowadził: Barbara Mierzejewska, data: 09.09.2018 r., godz. 14.55
Ostatnia aktualizacja: Barbara Mierzejewska, data: 09.09.2018 r., godz. 14.55
Liczba odwiedzin: 114