-
Strona Główna  -  Rejestr zmian  -  Statystyka  -  Redakcja  -  
-
- -
Żłobek Miejski w Legionowie
ul. ppłk. E. Dietricha 1
05-120 Legionowo
tel. (0-22) 774-56-22
fax: (0-22) 784-11-35
e-mail: bajami@interia.pl
Zdrowo jemy
Dwujęzyczne dzieci Dwujęzyczne dzieci - Certyfikat Musical babies Certyfikat Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy Chrońmy dzieci Bezpieczny i Przyjazny Żłobek
Strona Główna

Dla rodziców

Jak ograniczyć żłobkowy stres u dzieci i u siebie?

-
Wersja do drukudruk
Jak ograniczyć żłobkowy stres u dzieci i u siebie?


NAJTRUDNIEJSZE SĄ PIERWSZE DNI

Pierwsze dni dziecka w żłobku to trudny okres zarówno dla dzieci, jak i rodziców. Dlatego warto pamiętać o kilku prostych, lecz istotnych radach. Przydadzą się one zwłaszcza tym rodzicom, którzy z miłości utrudniają swoim postępowaniem spokojniejsze zaakceptowanie przez dziecko nowej w ich życiu, bardzo stresującej sytuacji.
Zakładając, że decyzja o oddaniu dziecka do żłobka jest przemyślana i umotywowana, musimy założyć i być przekonani, iż nikt nie będzie chciał go skrzywdzić, a nasza pociecha będzie miała doskonałe możliwości dalszego rozwoju; że dzięki temu dobrze przygotuje się do następnego etapu życia, jakim będzie przedszkole. Mając takie przekonanie, myślimy o dziecku i o tym, jak mu pomóc w tych trudnych chwilach, a nie o sobie i swoich emocjach.
Prowadząc dziecko do żłobka, przez cały pierwszy okres należy podkreślać dumę z jego postawy oraz z tego, że jest mądre, odważne i że na pewno da sobie radę. Znalezienie odpowiednich argumentów wspierających pewność siebie u dziecka jest sprawą ogromnej wagi. Nasz maluch, podobnie jak my, wchodząc do nowego środowiska, musi być dobrze zmotywowany zarówno co do pozytywów pobytu, jak i własnej wartości.

Krótkie pożegnania

Pożegnanie powinno odbyć się z uśmiechem, bez łez i smutnych spojrzeń, bez zbędnego przedłużania samego momentu rozstania. Niedopuszczalne jest kłamanie dziecku, że mamusia tutaj w szatni poczeka, albo że zaraz po nie wróci. Pobyt rodzica w sali
z dzieckiem tylko niepotrzebnie przedłuża jego niepokój związany z rozstaniem oraz utrudnia nawiązanie kontaktu z nauczycielką i innymi dziećmi. Najkorzystniej jest po przebraniu pozostawić dziecko pod opieką pielęgniarek, które najlepiej zorganizują mu wejście do grupy.

Bez niepokoju

Pozostawiając dziecko, rodzic musi być przekonany, że nie stanie mu się żadna krzywda. Dlatego nie powinien okazywać zdenerwowania ani niepokoju. W przeciwnym wypadku dziecko, nie rozumiejąc, dlaczego mama jest zdenerwowana, podejrzewa, że coś jemu grozi, a wtedy żadne argumenty nie będą skuteczne. Spokojne, zdecydowane rozstanie sprawia, że nawet bardzo rozpaczające dziecko szybko uspokaja się, oswaja i nawiązuje kontakt z rówieśnikami. Jeśli dziecko w pierwszych dniach płacze przy rozstaniu, ale potem chętnie się bawi z innymi dziećmi, bierze udział w zabawach, jest aktywne w grupie, zjada posiłki, które lubi, możemy być pewni, że po krótkim czasie nie będzie miało żadnych problemów. Przerywanie rytmu chodzenia do żłobka kilkoma dniami pobytu u babci przedłuża tylko niepotrzebnie okres adaptacji.

Trochę krócej

Aby pomóc dziecku w pierwszych trudnych dniach pobytu w żłobku, możemy skrócić czas jego pobytu. Jest więc zasadne, aby dzieci małe, 1-2 letnie, przez pierwsze dni przebywały w żłobku nie więcej niż 2-4 godziny. W następnych dniach stopniowo ten czas można wydłużać. Zdarza się dość często, że po pierwszych kliku dniach bardzo chętnego pozostawania w żłobku dziecko zaczyna płakać i protestować. Zaspokoiło bowiem ciekawość poznawania nowych zabawek i nie ma ochoty rezygnować z indywidualnego sposobu na zabawę oraz nie chce akceptować dzielenia się z innymi, ustępowania, podporządkowania zasadom grupowego życia. Jeśli chodzenie do żłobka jest dla dziecka koniecznością, należy być konsekwentnym i nie okazywać wobec niego wahania. Powoli zrozumie ono, że pobyt w żłobku jest jego „obowiązkiem” i kiedy zaakceptuje nowy układ społeczny, pobyt w żłobku stanie się dla niego po prostu przyjemnością.

Ufność Rodziców do NOWEGO MIEJSCA pomoże dzieciom poczuć się w NIM bezpiecznie.
Dlatego zachęcamy do rozmów z Nami.


Opracowała psycholog odwiedzająca dzieci w żłobku

 
Wytworzył: Babrbara Mierzejewska, data: brak danych
Wprowadził: Barbara Mierzejewska, data: 22.08.2011 r., godz. 23.03
Ostatnia aktualizacja: Barbara Mierzejewska, data: 22.08.2011 r., godz. 23.03
Liczba odwiedzin: 1044