-
Strona Główna  -  Rejestr zmian  -  Statystyka  -  Redakcja  -  
-
- -
Żłobek Miejski w Legionowie
ul. ppłk. E. Dietricha 1
05-120 Legionowo
tel./fax: (22) 774-56-22
e-mail:
bajami@interia.pl
dyrektor@zlobek.legionowo.pl
Zdrowo jemy
Dwujęzyczne dzieci Dwujęzyczne dzieci - Certyfikat Musical babies Certyfikat Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy Chrońmy dzieci Bezpieczny i Przyjazny Żłobek Orły Edukacji GOLD 2019 Orły Edukacji Laureat Konkursu 2019 Wyróżnienie w Konkursie Żłobek Roku 2019
Strona Główna

Psycholog/Pedagog

Kilka propozycji zabaw z małym dzieckiem

-
Wersja do drukudruk
Kilka propozycji zabaw z małym dzieckiem


Zabawa pomaga dzieciom rozwijać się intelektualnie, emocjonalnie, estetycznie, ruchowo i duchowo. Uczy funkcjonowania w społeczeństwie i relacji z innymi. Wyrabia w dziecku charakter i nastawienie do świata. Można by się pokusić o stwierdzenie, że uczy życia.

Małe dzieci często zaskakują nas tym, co akurat staje się dla nich najlepszą zabawką. W okresie zalecanego pobytu w domu zachęcam do proponowania dziecku zabaw związanych z manipulowaniem i eksponowaniem przedmiotów, które nie są mu znane lub są znane w małym stopniu. Garnki, pokrywki, miski i miseczki, wstążki, butelki z przeróżnym wypełnieniem, drewniane korale, spinacze do bielizny, kamyki, łyżki, miarki… cokolwiek, co będzie odpowiednie do etapu rozwoju dziecka. Musimy być pewni, że rzeczy te będą bezpieczne i że na pewno dziecko nie weźmie je do buzi.
Każe dziecko jest inne i rozwija się we własnym tempie. Dla dzieci w tym samym wieku różne zabawy mogą być atrakcyjne, łatwe bądź trudne. Zawsze starajmy się dopasować gry do upodobań i zdolności naszego dziecka i pamiętajmy, że nauka poprzez zabawę ma być przede wszystkim dla niego przyjemna.

1. Wszelkie zabawy manipulacyjne
- Najmłodsi najbardziej lubią bawić się jedzeniem. Lizanie, ssanie i smakowanie może zająć malucha na długo. Surowe warzywa, chrupki, herbatniki, suszone owoce mogą się nadać pod warunkiem, że dziecko radzi sobie z jedzeniem takich rzeczy.

- Do woreczka strunowego wlewamy żel do kąpieli i wrzucamy drobne rzeczy – koraliki, monety, guziki, muszelki. Zamknięty woreczek dodatkowo zabezpieczamy taśmą. Tak przygotowaną torebkę dajemy do zabawy. Jeśli dziecko gryzie torebkę – przytwierdzamy ją taśmą do podłogi lub szyby.

- Różne faktury. Przygotowujemy kawałki materiałów o różnej strukturze: sztuczne futerko, aksamit, delikatny papier ścierny, rzepy, karton, folię bąbelkową itp. Pozwalamy dziecku dotykać różnych faktur. Opisujemy każdy materiał mówiąc, że coś jest miękkie, szorstkie, śliskie.

- Wkładanie i wyjmowanie, turlanie. Potrzebne pojemniki (miska, karton, garnek, pudełko, butelka) i drobniejsze przedmioty (autka, pluszaki, drobniejsze zabawki). Można wziąć największą miskę i włożyć w nią dziecko, coś sypkiego (fasola, ryż, soczewica, makaron) oraz łyżki, foremki, kilka klocków. Dzieci uwielbiają wkładać i wyjmować autka do ciężarówki wywrotki, fasolki do butelki, klocki do pudełka. Można też samodzielnie wykonać grzechotki.

- Zabawa w przedzieranie różnych papierów. Maluchy uwielbiają drzeć rzeczy. Można wykorzystać starą gazetę, bibułę, papier śniadaniowy woskowy czy ręczniki papierowe. Pilnujemy aby dziecko nie zjadło papieru.

- Zgadywanie przedmiotu po dotyku ukrytego w pudełku lub pod kocykiem. Niech dziecko spróbuje rozpoznać przedmiot tylko po dotyku. Wkładamy tylko te przedmioty, które dziecko zna i które potrafi nazwać. Jeśli dziecko osiągnęło następny etap rozwoju, możemy dodać pytanie - powiedz, do czego on służy.

2. Konstruowanie
- Klocki drewniane i lego są podstawą, ale co jeszcze?

- Przewlekanie włóczki lub sznurowadła przez rolki po papierze toaletowym, przewlekanie przez makaron - penne, przez tekturę podziurawioną dziurkaczem, przez dziurki durszlaka.

- Łączenie elementów. Przykładowo z pomocą plasteliny lub ciastoliny łączymy patyczki (bierki, patyczki z jakieś gry, w ostateczności makaron spaghetti) tworząc różne budowle.

- Wspólne tworzenie masy plastycznej, a następnie zabawa w ugniatanie, wałkowanie, tworzenie figurek, odciskanie kształtów z foremek. Dzieci uwielbiają zabawy w kuchni. Pozwól dziecku, by pomogło Ci przygotować ciasto.

- Wykorzystanie kartonów i starych pudełek do tworzenia bazy do siedzenia (na początek wystarczy wrzucić tam kilka pluszaków), garażu na samochodziki, domku dla lalek.

- Tworzenie bazy z koców, stołu i krzeseł. Wrzucamy do niej kilka zabawek i latarkę.

3. Zabawy tematyczne
- Zabawa w gotowanie, w dom, sklep, szkołę, lekarza czy policjanta i złodzieja. W tego rodzaju zabawach dziecko naśladuje czynności zaobserwowane w swoim otoczeniu. Często nie potrzebuje nawet do tego zabawek, bogata wyobraźnia pozwala dzieciom na dokładne udawanie wykonywania pewnych charakterystycznych dla danej roli czynności. U najmłodszych dzieci często tematyka ogranicza się do jednego elementu, np. gotowania obiadu, do czego potrzebują jedynie garnka i łyżki.

- Zabawa w teatr cieni. Można wykorzystać pluszaki i latarkę, by zabawić się z dzieckiem w teatr cieni. Zamiast pluszaków można też wyciąć zwierzątka (np. z pudełka po chusteczkach wyciąganych) i przytwierdzić je na patyczkach od szaszłyków.

- Nakrywanie do śniadania lub obiadu – jako rzeczywista pomoc dziecka przy posiłku lub wymyślamy przygotowanie zastawy i jedzenia dla lalek czy misiów.

4. Zabawy rytmiczno-ruchowe
- Gry w piłkę, taniec, skakanie, wspinanie się czy berek. Ćwiczą sprawność i wzmacniają siłę. Zabawy te są naturalną aktywnością każdego dziecka i zaspokajają potrzebę ruchu. Dzieci ćwiczą swoją sprawność, zręczność, siłę, szybkość, poczucie rytmu. Jeśli zabawa przyjmuje formę zawodów sportowych, uczy dzieci zdrowej i przyjemnej rywalizacji oraz wzmacnia wiarę w siebie.

- Koncert garnkowy – wykorzystujemy garnki i miski metalowe różnej wielkości i łyżki do gotowania. Starszakom można zaproponować szklanki wypełnione różną ilością wody i łyżeczkę.

- Zabawy na dużej piłce  – zabawa dla niemowląt. Będzie potrzebna duża piłka do ćwiczeń. Trzymamy dziecko, gdy siedzi na piłce i delikatnie podskakujemy z dzieckiem na piłce w górę i w dół. Kładziemy dziecko na brzuszku i delikatnie turlamy do przodu i do tyłu.

- Taniec z upadaniem. Maluchy uwielbiają kręcić się w kółko i padać na ziemię. Włączamy żywą muzykę i zapraszamy dziecko do tańca. Gdy muzyka milknie, rzucamy się na ziemię. Powtarzamy zabawę tak długo, jak długo dziecko ma na to ochotę. Zamiast padać na ziemię możemy wymachiwać rękami, klaskać czy skakać. Doskonale sprawdzi się tu też naśladowanie ruchów w tańcu – zarówno propozycje rodzica, jak i dziecka.

-Domowa ślizgawka. Kładziemy dziecko na kocu i ciągniemy z jednaj strony. Należy uważać na meble, progi, szczególnie jeśli jest ciasno i przy skręcaniu. Podobną zabawę uzyskamy wkładając dziecko do plastikowej miski i pchając miskę po terakocie.

5. Zabawy badawcze
- Piłeczki w tunelach – potrzebujemy puste papierowe tuby po foliach kuchennych lub ręcznikach papierowych. Pokaż dziecku jak można oprzeć tubę o ścianę lub przywiązać do poręczy czy płotu. Dziecko wkładając piłeczkę od góry obserwuje, jak wylatuje dołem. W ten sposób można tworzyć całe tunele dla piłeczek.

- Wyszukiwanie – gromadzimy kilka przedmiotów (np. klocek, gumowy młotek, kapeć czy bajkę) i obrysowujemy ich kształty na kartce. Kładziemy przedmioty przed dzieckiem i zachęcamy do odszukiwania ich kształtów.

- Co się zmieniło – Układamy przed dzieckiem kilka dobrze znanych mu przedmiotów/zabawek. Następnie prosimy, by zamknęło oczy i zabieramy jeden przedmiot. Dziecko ma za zadanie odgadnąć, co zniknęło. Dodatkowo utrudnimy zadanie, jeśli zmienimy kolejność ułożenia przedmiotów.

- Obserwowanie, co się dzieje z przedmiotami po zanurzeniu w wodzie. Zabawę najwygodniej przeprowadzić podczas kąpieli.

Ewelina Mikulska
Psycholog żłobka

 
Wytworzył: brak danych, data: brak danych
Wprowadził: Barbara Mierzejewska, data: 22.03.2020 r., godz. 22.31
Ostatnia aktualizacja: Barbara Mierzejewska, data: 22.03.2020 r., godz. 22.31
Liczba odwiedzin: 106