-
Strona Główna  -  Rejestr zmian  -  Statystyka  -  Redakcja  -  
-
- -
Żłobek Miejski w Legionowie
ul. ppłk. E. Dietricha 1
05-120 Legionowo
tel./fax: (22) 774-56-22
e-mail: bajami@interia.pl
Zdrowo jemy
Dwujęzyczne dzieci Dwujęzyczne dzieci - Certyfikat Musical babies Certyfikat Zdrowo jemy, zdrowo rośniemy Chrońmy dzieci Bezpieczny i Przyjazny Żłobek Orły Edukacji GOLD 2019 Orły Edukacji Laureat Konkursu 2019 Wyróżnienie w Konkursie Żłobek Roku 2019
Strona Główna

Poradnik

Pierwsze kroki w żłobku

-
Wersja do drukudruk
Pierwsze kroki w żłobku


Żłobek to zakład opiekuńczo-wuchowawczy sprawujący opiekę nad dziećmi w wieku od 4 miesiąca do 3 lat.Mimo jednakowego wieku w grupie rówieśników, nie zawsze rozwój poszczególnych dzieci jest na takim samym poziomie i dotyczy to wszystkich jego sfer, a co się z tym wiąże, nie każde dziecko jest odpowiednio przygotowane do pójścia do Żłobka.


Nam wszystkim się wydaje, że jak dziecko idzie do Żłobka to przez pierwsze pare dni trochę płacze to tak musi być. Jeśli dziecko płacze to znaczy, że ma jakiś problem. I to nie musi być tak, że dzieci, które jeszcze przechodzą przez proces przyswajania sobie reguł innych niż domowe nie mają problemów rozstaniowych w Żłobkach gdzie jest inne światło, inne są zapachy, inne głosy i inne ręce.


Inny świat z jakim spotyka się dziecko Żłobku, jest niejednokrotnie powodem wielu sytuacji traumatycznych, niestety sposób ich wyeliminować do końca, ale na pewno wiele z nich można w jakimś stopniu złagodzić.Wielu rodziców stających w podjęciu decyzji o posłaniu swojego dziecka do Żłobka stawia sobie nie jedno pytanie o to jak to będzie, jak dziecko sobie poradzi, jak się zaaklimatyzuje, czy szybko przystosuje się do nowych warunków, czy w ogóle nadaje się już by rozpocząć uczęszczanie do tej placówki. Niestety, odpowiedz w żadnym przypadku nie jest prosta a już na pewno nie natychmiastowa. Adaptacja do Żłobka obejmuje po prostu przystosowanie się.


Powody mniejszych czy większych trudności w procesie przystosowania się dziecka do warunków Żłobka mogą być bardzo różne, do najczęściej spotykanych zaliczyć należy:


  • brak bliskich, których nieobecność, zwłaszcza matki, powoduje w dziecku zaburzenia poczucia bezpieczeństwa, w związku z czym nawet najmilsza "ciocią" długo kojarzy się jako ktoś obcy, kojarzący się również z momentem rozstania,

  • większość nowych bodźców, związanych z fazą rozwojową w jakiej się znajduje,

  • brak samodzielności dziecka, związanych z fazą rozwojową w jakiej się znajduje,

  • brak dłuższych kontaktów z osobami z poza kręgu najbliższych, także z dziećmi w swoim wieku,

  • małe zainteresowanie poznawcze spowodowane strachem przed czymś złym, czy utratą bliskich.


Dla każdego dziecka przystosowanie się do Żłobka jest sytuacją trudną, ale każde, ze względu na swoja odrębność przeżywa i wyraża swoje trudności w sposób odmienny:

  • płacz - sposób na uzewnętrznienie swych emocji;

  • wycofanie - dziecko nie płacze, ale staje się apatyczne, smutne;

  • pozorna akceptacja - w Żłobku dziecko zachowuje się poprawnie, natomiast odreagowuje w domu;

  • zaburzenia funkcjonowania - zaburzenia snu, moczenia się, jąkanie.

  • agresja wobec dzieci lub dorosłych.


Jak wiec pomóc maluchowi i jego bliskim w sprostaniu trudnej tej sytuacji?
Z chwila pójścia do Żłobka dziecko zaczyna funkcjonować w dwóch środowiskach rodzinnym i żłobkowym.


Jednym ze sposobów jest nawiązanie współpracy ze środowiskiem rodzinnym przed rozpoczęciem przez dziecko uczęszczania do Żłobka.
Celem tych działań jest poznanie rodziców, zapoznania ich z placówką, zasadami jej funkcjonowania np. poprzez spotkania z dyrekcja i opiekunami oraz innymi pracownikami Żłobka,
pediatrią czy psychologiem.


Inna możliwość to stopniowe poznawanie maluchów w Żłobku. W pierwszyzn tygodniu na 2 godziny, w drugim na 4 godziny.


Ciekawą propozycją jest zaproszenie Rodziców z maluchami na uroczystości żłobkowe, np. pikniki, festyny itp...,
gdzie dzieci mogą czuć się bezpiecznie spędzając mile czas u boku rodziców, a przy okazji poznawać miejsca czy osoby związane ze Żłobkiem, co sprawia, że nie jest to miejsce obce.


Ważne jest żeby dzieci starsze opanowały wykonywanie podstawowych czynności samoobsługowych. Warto pomyśleć także o tym, aby ubranko dziecka było przede wszystkim praktyczne, tzn. było wygodne i takie, w którym dziecko będzie mogło swobodnie się bawić, nie martwiąc się, że się pobrudzi. Pamiętajmy o nie przegrzewaniu dzieci!

Wskazane jest aby dzieci przychodzące bardzo wcześnie napiły się ciepłego płynu rano, lub spożyły małe śniadanko, zwłaszcza jesienią i zimą.

Niezmiernie trudne bywają momenty pożegnań z rodzicami czy osobami przyprowadzającymi dziecko do Żłobka we wrześniu. Pożegnanie powinno być krótkie, gdyż w przeciwnym razie przedłuża się bolesne chwile. Zdarza się często, że dziecko płacze i nie chce rozstać się z bliskimi, ale po ich wyjściu momentalnie się uspokaja i zajmuję się zabawą. Jeśli maluchowi bardzo trudno rozstać się z matką, można spróbować jeśli to możliwe, żeby dziecko przyprowadziła inna osoba np. dziadkowie, ciocie. Oczywiście od początku należy przyjąć, że tylko choroba albo inne wyjątkowe okoliczności powodują nie przyprowadzeni dziecka do Żłobka, gdyż w przeciwnym razie proces adaptacji będzie przebiegał dłużej i bardziej boleśnie. W początkowym okresie, dobrze jeżeli rodzice mogą odbierać dziecko wcześniej, aby czas rozstania nie był taki długi. Bardzo pomocne, zwłaszcza podczas pierwszych dni, jest przynoszenie przez dziecko jakiejś ulubionej zabawki, takiego kawałka domu, czegoś bliskiego i znajomego. w sytuacjach kiedy dziecko pyta, kiedy przyjdzie mama mówienie wtedy, że za chwile lub zaraz jest nie porozumieniem, gdyż dziecko mierzy czas inaczej niż dorośli oczekiwanie, szczególnie w sytuacji trudnej, gdy boi się, że mama w ogóle nie przyjdzie trwa całe wieki, po drugie doznaje ono zawodu, że zostało ono okłamane. Wydaje się, że lepiej gdy dziecko wie, że najpierw będzie drugie śniadanko, potem zabawa, następnie obiad o po nim przyjdzie mama. w ogóle częste mówienie dziecku co będzie teraz albo za chwilę daje poczucie pewności i bezpieczeństwa. U większości maluchów można łatwo odwrócić uwagę od ich leku przez zainteresowanie ciekawa zabawa. Dzieci są bardzo dobrymi obserwatorami i udzielają im się lęki przekazywane przez rodziców, dlatego oni tez powinni starać się do minimum sprowadzić sytuację, w których ich dziecko czuło by się zagrożone z powodu poczucia niepewności swoich bliskich.


Wspaniale jest, jeżeli dzieckiem w Żłobku opiekują się te same osoby i by nie było ich zbyt wiele, gdyż każda nowa dorosła osoba, budzi na nowo poczucie niepewności.
Ale po tych trudnych dniach przychodzą dni pełne radości, powodzenia, postępów kontaktach w nowym środowisku, sukcesów dziecka.
Dziecko odchodzące ze Żłobka do Przeczkola jest doskonale przygotowane do funkcjonowania w grupie, nauczone samodzielności, jest odważne i bardzo aktywne.


Sławomir Jakubowski,
lekarz pediatra



















 
Wytworzył: Barbara Mierzejewska, data: 25.08.2008 r., godz. 17.26
Wprowadził: Barbara Mierzejewska, data: 25.08.2008 r., godz. 17.57
Ostatnia aktualizacja: Barbara Mierzejewska, data: 25.08.2008 r., godz. 18.01
Liczba odwiedzin: 1915