1. RYTM DNIA W ŻŁOBKU = RYTM DNIA W DOMU:
należy odpowiednio wcześniej dostosować czas posiłków oraz drzemek dziecka do harmonogramu w żłobku. Ramowy plan pracy grup jest dostępny na stronie placówki. Można spróbować podawać w domu posiłki podobne do tych, które znajdują się jadłospisie. To z pewnością pomoże maluchowi lepiej zaadaptować się do nowych warunków i szybciej poczuć się jak w „domu”.
2. SMOCZEK/GRYZAK:
jeśli dziecko nie odzwyczaiło się jeszcze od smoczka i w dalszym ciągu go potrzebuje to pozwalamy mu go mieć przy sobie. Podobnie z gryzakami.
3. MIŚ TULIŚ:
dajemy dziecku do grupy ulubioną maskotkę. Do spania można wybrać specjalny kocyk. Ważne, aby w tym trudnym czasie maluch miał coś z domu, do czego będzie mógł się przytulić.
4. WAŻNE ZMIANY:
często wraz z rozpoczęciem przez dziecko edukacji chcemy również wprowadzać zmiany (np. rezygnacja ze smoczka, pieluchy, piersi…). Czas adaptacji nie jest najlepszym momentem na zmiany. Dziecko przede wszystkim musi czuć się bezpiecznie i komfortowo w nowej sytuacji.
5. SAMODZIELNOŚĆ:
staramy uczyć dziecko samodzielności w trakcie czynności pielęgnacyjno-porządkowych. Im szybciej samo nauczy się korzystać z toalety, jeść, ubierać/rozbierać tym lepiej dla niego. Dzięki temu będzie czuło się ważne i potrzebne. Aktywne włączanie dziecka w to co dzieje się wokół niego sprawia, że szybciej odnajduje się w nowych warunkach. Dzieci często zaskakują rodziców tym, co już potrafią zrobić. Należy dać im do tego tylko przestrzeń i czas.
6. KOMUNIKACJA WERBALNA I NIEWERBALNA:
należy pamiętać, że komunikacja to nie tylko słowa, ale i gesty. Jeśli maluch jeszcze nie mówi, to zachęcajmy go również do komunikatów niewerbalnych takich jak gest wskazywania palcem, kiwanie głową na tak/nie. Dziecko musi czuć, że jego gesty coś znaczą. Dlatego warto rozwijać zarówno kompetencje językowe jak i komunikacyjne.
7. NASTAWIENIE:
dziecko widzi z jakim nastawieniem oddajemy je do żłobka. Powinno się jak najlepiej wypowiadać o placówce do której uczęszcza maluch, szczególnie przy nim. Warto czytać książeczki o żłobku/przedszkolu. Pokazywać, że jest to dobre miejsce i wszystkie dzieci z niego korzystają.
W RAZIE TRUDNOŚCI W ADAPTACJI DZIECKA W ŻŁOBKU
WARTO POPROSIĆ O POMOC
Przygotowała:
Klaudyna Zawadka
Logopeda